Auto testy Uzywane 2002
Poszukujący
używanego
samochodu klasy średniej
rzadko jako pierwszą biorą pod uwagę
Lagunę. Renault
Laguna, wchodząc
na rynek w 1994 r., odziedziczyła
spadek z tzw. dobrodziejstwem inwentarza. Poprzednik- Renault 21 - mówiąc
skromnie, okazał się niewypałem.
Szczególnie
na rynku samochodów
używanych
Klienci nie mają
zaufania do Laguny, pamiętając
opinie o Renault 21. Wywiera to znaczny wpływ
na cenę,
czyniąc
z francuskiego auta interesującą
ofertę
dla potencjalnych kupców. Wnętrze
auta jest bardzo przestronne, a układ
jezdny komfortowy i bezpieczny - nawet drogi silnik sześciocylindrowy
nie wykorzysta maksimum jego możliwości.
Rozczarowanie spotka osoby chcące
utrzymywać
niskie koszty eksploatacji i dlatego wybierające
diesla. Elegancko pracujący
silnik z zapłonem
samoczynnym o pojemności
2,2 I i mocy 83 KM zużywa
dużo
paliwa. Na dodatek modele dopuszczone do ruchu przed kwietniem 1996 r. wymagają
wymiany oleju co 7500 km. We
wprowadzonym w 1996 r. turbodieslu o mocy 113 KM wymiany oleju dokonuje się
co 15 000km. Mimo to w Lagunie z
silnikiem wysokoprężnym
nie można
pogodzić
ze sobą jazdy i oszczędności. Lepiej
zatem wybrać
podstawową
jednostkę
benzynową
o pojemności
1,8 I której
90 KM wystarczy, a zużycie
paliwa jest tylko nieco wyższe
niż
w silniku diesla. Dopiero w roku 1999 na rynki trafiły
wersje z udanymi silnikami 16-zaworowymi 1,6 l (110 KM), jak również
nowy, ale głośny
diesel z bezpośrednim
wtryskiem o mocy 98 KM. Ubiegłoroczna
premiera nowej Laguny pozwala przypuszczać,
że
coraz więcej
aut ostatnich roczników
trafi na rynek wtórny. Żaden
z silników
nie był
do tej pory wyjątkowo
awaryjny. Kłopoty
mogą
sprawiać
Lagunie strajkujące
immobiIizery oraz rdzewiejące
w przyspieszonym tempie układy
wydechowe. Pomijając
te usterki, komfortowy wóz
utrzymuje się
pod względem
jakości
na tym samym poziomie co pozostałe
samochody w tej klasie aut. Laguna ma jednak lepsze wyposażenie.
System ABS i dwie poduszki powietrzne były
montowane seryjnie wcześniej
niż
w konkurencyjnych modelach, a w wielu autach nawet klimatyzacja znajduje się
w pakiecie wyposażenia
standardowego Bez odpowiedzi pozostaje pytanie, na
który
z oferowanych wariantów
nadwozia się
zdecydować.
Za kombi przemawia ogromny przedział
bagażowy.
Limuzyna ze ściętym
tyłem
nie dorównuje
mu w tym względzie,
choć
jej bagażnik
również
bez problemu zmieści
walizki wyjeżdżającej
na wczasy rodziny. Za to limuzyna kosztuje ok. 3000 złotych
mniej niż
kombi z podobnym silnikiem.