O Renault

 




Historia Renault 

Louis Renault urodził się w typowej burżuazyjnej paryskiej rodzinie w lutym 1877 roku. Był najmłodszy z piątki dzieci, miał dwie siostry i dwóch braci. Jego ojciec Alfred sumienny biznesmen, dobrze usytuowany, zdobył majątek na sprzedaży tkanin i guzików. Jego matka Louise córka bogatego sklepikarza, lubiąca zabawy i sztukę. Louis był rozpieszczonym dzieckiem. Już od najmłodszych lat był entuzjastą wszystkich rzeczy związanych z mechaniką, wliczając w to silniki i elektryczność. Rodzina Renault miała drugi dom w Billancourt, niedaleko Paryża, tam znajdował się ogród z szopą, w której Louis urządził swój pierwszy warsztat. Nauka nie była jego mocną stroną, ale cichy nastolatek miał dwa zasadnicze i istotne atuty oba bardzo przydatne w życiu: intuicje i sprawność manualną. Był zdolnym mechanikiem, marzył o skonstruowaniu własnego samochodu. Marzenia swoje zrealizował w 1898 roku, mając zaledwie 20 lat. Każdą wolną chwilę spędzał na majstrowaniu różnych mechanizmów. Jego nazwisko związane jest ściśle z rozwojem francuskiego przemysłu motoryzacyjnego. Ten człowiek był założycielem firmy, która istnieje do dziś i nosi nazwę swojego twórcy.

Marcel Renault (1882-1903) mechanik z zawodu, był urodzonym przemysłowcem i handlowcem, był on pierwszym w Europie, który przewidział korzyści płynące z seryjnej produkcji.

Pierwszy samochód młodego konstruktora powstał w szopie w rodzinnym ogrodzie w Billancourt pod Paryżem. 1 października 1898 wyjechał jego pierwszy wehikuł, którym Louis Renault zrobił błyskotliwe wejście w świecie motoryzacji. Trójkołowy pojazd De Dion-Bouton napędzany jednocylindrowym silnikiem tej firmy, został zmieniony w mały czterokołowy wehikuł, jak również inne elementy tego pojazdu były bardzo oryginalnie rozwiązane. Nowością konstrukcyjną była trzybiegowa skrzynia przekładniowa z przesuwnymi kołami zębatymi oraz wał napędowy (wynalazek Louisa Renault), przekazujący napęd z silnika, znajdującego się z przodu pojazdu, na tylne koła. Od tego czasu zaprzestano stosowania bezpośredniego przenoszenia napędu poprzez łańcuchy i koła. Rozpoczęła się tym samym nowa era: „łatwiejszej jazdy”. Pojazd ten był bardzo proporcjonalny i ładny. Pierwszy samochód Renault przechował się do dziś i wystawiony jest w oknie sklepu firmy Renault na ul: Champs Elysese w Paryżu.

24 grudnia 1898 Louis Renault spędzał święta Bożego Narodzenia z kilkoma przyjaciółmi. Pewny siebie i swojego wynalazku, założył się z nimi, że jego nowy pojazd potrafi pokonać 13 stopniowe wzniesienie Rue Lepic w górach Montmartre - był to Renault Typ A. Mimo, że jego przyjaciele w pierwszym momencie niedowierzali, wkrótce zostali zmuszeni uwierzyć i to na własne oczy. Louis wygrał zakład, ale także jego kieszeń wzbogaciła się gotówką. Jego kariera zaczyna się rozwijać. Kilka miesięcy później na swoim patencie: skrzyni biegów zarobił fortunę. Nastąpiło to wkrótce, kiedy wszyscy wytwórcy tamtych lat zaczęli wykorzystywać opatentowany system Louisa Renault.

Typ A miał 270 cm3 pojemności (1,75 KM) trzy stopniową skrzynię biegów, mógł pomieścić dwoje ludzi poruszając się z prędkości 50 km/h.

Po sukcesie w budowie pierwszego pojazdu Louis wraz ze swoim braćmi Marcelem i Ferdinandem zakłada 30 marca 1899 roku firmę „Renault Fréres”- Bracia Renault na Avenue du Cours 10 w Billancourt, z kapitałem 60 tysięcy franków i z wielkim talentem i zdolnościami Louisa. Było to wielkie wydarzenie w świecie przemysłowym, przy czym na tą firmę złożyła się cała rodzina Renault, a konstruowanie i produkcję prowadzili dwaj najmłodsi jej przedstawiciele: Louis i Marcel.

Pierwszy pojazd wyprodukowany w nowo założonej firmie braci Renault z roku 1899 miał z przodu umieszczony jednocylindrowy silnik o mocy 1,75 KM. Początkowo był to silnik chłodzony powietrzem, następnie zastąpiono go silnikiem dwucylindrowym o mocy 3,5 KM chłodzonym wodą. Chłodnicę umieszczono z przodu pojazdu wprost pod silnikiem. Była to wężownica z licznymi żeberkami, odprowadzającymi ciepło na zewnątrz. Napęd przenoszony był na tylne koła poprzez sprzęgło, skrzynię biegów, wał z przegubami Cardana i przekładnią główną z dyferencjałem. Kolumna kierownicy stała pionowo i zaopatrzona była w korbę z dwoma uchwytami zamiast koła. Przednie koła były mniejsze od tylnych tak, jak w powozie konnym. Również mały rozstaw osi, w stosunku do rozstawu kół, przypominał powóz z zaprzęgiem konnym. W tym czasie bracia Renault opracowali i wypuścili na rynek pierwszy samochód o nadwoziu zamkniętym, który opinia publiczna nazwała „lektyką na kółkach”, ponieważ był krótki bardzo wysoki. Był to prawdopodobnie pierwszy tego typu samochód na świecie.

Renault Fréres zaprezentował 12 czerwca na paryskim Motor Show swoje dwa różne modele samochodów: Renault Typ A i Typ B. Typ B miał 450 cm3 pojemności i był dostępny jako wóz typu coupé. Oba auta miały silniki chłodzenie powietrzem.

Tego roku Bracia Renault wyprodukowali 76 pojazdów i zatrudniali w swojej fabryce 110 ludzi.

Rozpoczynając produkcję wiedzieli oni, że najlepszą ich reklamą jest sport - była to bardzo skuteczna reklama i marketing braci Renault byli z tego powodu bardzo zadowoleni. Wydali oni również książkę opisującą wszystkie rajdy w których uczestniczyli. Startując w różnych zawodach, jako kierowcy własnych pojazdów, odnosili zwycięstwa. W 1899 roku bracia Louis i Marcel wystartowali w wyścigu Paryż - Trouville.

W roku 1900 na trasie Paryż – Tuluza - Paryż o długości 1348 km odbyły się wyścigi drogowe, w których Louis Renault na swoim pojeździe własnej konstrukcji przejechał trasę rajdu ze średnią szybkością 42,5 km/h.

W 1901 roku odbył się wyścig, na trasie Paryż - Bordeaux o długości trasy 565 km, o Puchar Gordona Bennetta. W klasie małych samochodów triumfowała firma Renault, której pojazdy zajęły pierwsze cztery miejsca W tym samym roku w czerwcu odbyły się także wyścigi na trasie międzynarodowej z Paryża do Berlina o długości 1193 km. Regulamin zawodów przewidywał podział pojazdów na klasy w zależności od ciężaru pojazdu. W klasie lekkiej (poniżej 400kg) zwyciężył samochód Louisa Renault o mocy silnika 7 KM ze średnią szybkością 58,5 km/h. Potwierdziło to tezę, że o szybkości decyduje korzystny stosunek mocy silnika do ciężaru pojazdu.

Renault powiększył swój asortyment do modeli Typ D i Typ E. Zostaje podpisana pierwsza międzynarodowa umowa licencyjna na montaż samochodów Renault w Belgii. Na czwartym paryskim Motor Show bracia Renault prezentują swoją całą gamę pojazdów

W 1902 wyścigi odbyły się na trasie o długości 1360 km z Paryża do Wiednia. W tych wyścigach w klasie średniej (400 do 650 kg) zwycięża samochód braci Renault o mocy silnika16 KM.

Samochody Renault były sprzedawane za 3000 franków była to suma równa rocznej średniej pensji w tamtych czasach. Firma rozwijała się gwałtownie i warsztat nad Sekwaną musiał zostać zmodernizowany.

W 1902 roku warsztat został rozbudowany i zajmował powierzchnię 7,500 m2. Firma Renault wybudowała także pierwszy salon samochodowy, w którym oferowała kilka modeli pojazdów do sprzedaży. Powstaje pierwszy silnik konstrukcji Louisa Renault, miał 3750 cm3 pojemności, cztery cylindry i około 25 koni mechanicznych. Został wykorzystany podczas wyścigu Paryż - Vienna, który zresztą Louis wygrał.

W 1903 roku na trasie rajdu Paryż - Madryt Marcel Renault nie ukończył wyścigu, gdyż zginął on wskutek zderzenia z innym pojazdem w obłokach kurzu przy wymijaniu miejsca wypadku. Miał 31 lat. To był wielki cios dla Louisa, ale także dla kibiców. W tym wyścigu Louis prowadził drugi samochód własnej marki z silnikiem o mocy 30 KM uzyskując szybkość przeciętną 100,25 km/h. Był on pierwszy w klasie średniej (do 650 kg). Wyścig ten, który pochłoną sześć innych ofiar śmiertelnych i podczas którego rannych było piętnastu uczestników, został wycofany przez międzynarodową organizację. Po tej tragedii Louis przerwał uczestnictwo w wyścigach jako kierowca, natomiast wozy marki Renault prowadzone przez innych kierowców osiągały dalej sukcesy w sporcie.

Powstała pierwsza ciężarówka Renault.  

W 1904 roku Renault rozszerza sieć sprzedaży swoich produktów, ma teraz 120 dealerów w samej Francji. W tym roku wyprodukowano 948 pojazdów marki Renault.

W 1906 roku odbyły się pierwsze wyścigi Grand Prix Francji na torze w Le Mans, gdzie ciężar własny samochodu nie mógł być większy od 1000 kg. Zwycięzcą w tym wyścigu był samochód Renault kierowany przez fabrycznego kierowcę F. Szisza z pochodzenia Węgra. Do zwycięstwa samochodów Renault przyczyniło się zastosowanie wymiennych obręczy kół z oponami (wynalazek Michelina), skracający znacznie czas wymiany ogumienia. Samochód Renault miał silnik boczno zaworowy czterocylindrowy w dwóch blokach, o średnicy cylindra 165 mm, skoku tłoka 150 mm. Pojemności 12980 cm3 i mocy 105 KM przy 1200 obr/min, zapłon wysokiego napięcia z iskrownika Boscha. Szisz na Renault uzyskał średnią szybkość 101 km/h.

Chevalier de la Légion d'Honneaur wyróżnił Louisa Renault za jego wysiłek włożony w rozwój francuskiej motoryzacji. Został wyprodukowany pierwszy autobus marki Renault.

  W 1907 roku Renault rozpoczyna produkcję lotniczych silników. W tym roku wyprodukowano około 3800 pojazdów marki Renault. Pierwszy autobus opuszcza fabrykę Renault. Na dziewiątym paryskim Motor Show Renault prezentuje 10 i 15 miejscowe autobusy przeznaczone do komunikacji miejskiej.

W 1908 roku dużym powodzeniem cieszył się Renault z nadwoziem Double Phaeton. Wyposażony był z tyłu nadwozia w dodatkowe siedzenia, co było rzadko spotykane. Samochód ten miał silnik sześciocylindrowy, o średnicy cylindra 120 mm i skoku tłoka 140 mm, trzybiegową skrzynię biegów, sprzęgło stożkowe z okładziną skórzaną. Jak we wszystkich samochodach Renault z tego czasu miał bardzo dużą i umieszczą za silnikiem chłodnicę. Napęd na koła tylne przenoszony był za pomocą wału przegubowego. Rozrusznik silnika działał na zasadzie sprężonego powietrza, co było nowością, która się nie przyjęła.

W 1909 umiera Fernand Renault, Louis Renault prowadzi sam z trójki rodzeństwa rodzinną fabrykę. Z tego powodu zmienia się także nazwa firmy ze starej „Renault Fréres” (Bracia Renault) na nową „Les Automobiles Renault” (Samochody Renault).

W 1910 fabryka Renault zatrudniała ponad 3200 pracowników.

W 1913 fabryka Renault zatrudniała ponad 5200 pracowników, produkcja wzrosła do około 10 tysięcy samochodów rocznie.

Okres I wojny światowej przyniósł rozgłos firmie Renault. Pod naporem niemieckim armia francuska cofała się w głąb Francji. Ofensywa niemiecka z kierunku Belgii przesunęła się na południe w kierunku Paryża. Dnia 6 września 1914 roku rozpoczęła się wielka bitwa nad rzeką marną. Francuzi ponosili wielkie straty, ginęło dziesiątki tysięcy żołnierzy francuskich dziennie. Należało szybko dostarczyć posiłki. Wówczas zapadła decyzja zarekwirowania około 700 sztuk paryskich taksówek, którymi przewieziono dodatkowe posiłki francuskie. W każdym samochodzie jechało pięciu ludzi, dotarli oni szybko nie zmęczeni podróżą i mogli od razu wziąć udział w walce. Po trzech dniach walki, 9 września napór Niemców został zatrzymany, następnie oddziały wroga wycofały się, a taksówki paryskie stały się symbolem zwycięstwa, nazwano je „taxi de la Marne”. Były to wozy Renault typu AGS, gdyż przede wszystkim te samochody używano jako taksówki w Paryżu. Miały one silnik dwucylindrowy o średnicy cylindra 80 mm i skoku tłoka 120 mm. Podwozie taksówki Renault było w tym okresie bardzo rozpowszechnione i cenione.

  W czasie trwania I wojny światowej fabryka Renault prowadziła produkcję na potrzeby frontowe. Renault produkowały silniki lotnicze, samochody transportowe (z napędem łańcuchowym), pancerne, czołgi i amunicję. Konstruktorzy samochodów na pewien czas zawiesili swe zasadnicze zajęcia i przestawili się na konstruowanie na potrzeby wojenne. Louis Renault z powodzeniem opracował i wyrabiał w swoich zakładach w Billancourt nowe pociski armatnie o średnicy 75 mm. Zakłady w Billancourt, zajmujące wtedy obszar 14 ha zatrudniały ponad 4 000 ludzi.

16 kwietnia 1917 na pole walki trafił lekki czołg M1917FT. Minister Obrony Francji wydał rozkaz na wyprodukowanie 100 sztuk tego czołgu. W późniejszym czasie rządowe zamówienie wzrosło do 1100 sztuk. W terenie ten rewelacyjny i niewielki, ważący zaledwie 7 ton, dwuosobowy pojazd bojowy z działem kalibru 37 mm poruszał się z prędkością 8 km/h, napędzany 22 KM silnikiem, który był umieszczony z tyłu pojazdu i napędzał gąsienice za pośrednictwem skrzyni biegów i dwóch sprzęgieł włączających lewą bądź prawą gąsienicę, albo obie naraz.

W 1918 Louis Renault został udekorowany medalem przez Chevalier de la Légion d'Honneaur za pomoc dla aliantów podczas I wojny światowej.

Lata dwudzieste, to okres wielkiego rozkwitu motoryzacji francuskiej, produkuje się wówczas ponad 200 tysiące samochodów rocznie, a głównymi producentami są dwie firmy Renault i Citroën. Firmę Renault przekształcono w spółkę akcyjną. "Cesarz z Billancourt" opanował większą część rynku produkcji lekkich ciężarówek.

W 1920 zaprezentowano nowy model Renault 10CV. Był to pierwszy samochód Renault, w który kolumnę kierowniczą umieszczono po lewej stronie. Firma Renault wyprodukowała pierwszy traktor.

W 1922 firma Louisa Renault przestała istnieć pod nazwę z „Les Automobiles Renault” a powróciła pod nową „Sociétè Anonyme de Usines Renault”.

Tego roku jeszcze nowy model został wprowadzony do produkcji: Renault 6CV z silnikiem o pojemności skokowej 950 cm3 i mocy 18 koni mechanicznych.

W 1924 Renault zakłada towarzystwo finansowe DIAC tak, że dealerzy Renault mogą oferować spłatę należności za pojazdy i wyposażenie w dogodnych dla siebie ratach.

Louis Renault rozbudowuje do wielkich rozmiarów zakłady w swojej rodzinnej miejscowości Billancourt pod Paryżem. Prowadzi dalej działalność sportową, jego pojazd typ 40CV, w 1926 roku atakuje skutecznie rekordy świata w jeździe długodystansowej. Produkuje różne pojazdy osobowe w tym duże, wspomniany wyżej samochód typ 40CV z 6-cylindrowy silnikiem i mały 2-osobowy typ 6CV.

W 1925 wozy Renault zwyciężają w rajdzie Monte Carlo. Symbol diamentu stał się oficjalnym logiem firmy Louisa Renault, i można było go zobaczyć po raz pierwszy na masce Renault 40CV. Od tego roku hamulce na wszystkie koła były standardowo montowane we wszystkich samochodach Renault.

Rozpoczyna się produkcja Renault NN był to samochód, który „nigdy” się nie psuł.

W 1926 roku Renault wypuszcza nowy model 11CV-KZ, lecz nie zdołał osiągnąć przewagi nad dominującym w tej klasie pojazdem Citroën.

W 1927 do produkcji trafił Renault Monasix, był wyposażony w sześciocylindrowy motor o mocy 12,5 KM. Nie był to udany model, miał za słaby silnik i w następnym roku został zastąpiony czterocylindrową, bardzo lekką i cichą jednostką napędową. Monasix był wykorzystywany między innymi jako taksówka paryska i był produkowany na specjalne zamówienie. Do 1962 roku można było zobaczyć ten model w Paryżu i nie jednokrotnie ich liczniki wskazywały jeden milion przejechanych kilometrów!!!!

W tym roku jeszcze jeden samochód został wprowadzony do produkcji, nazywał się Renault Vivasix, był zaprojektowany dla kierowcy który potrzebował szybkiego, przestronnego komfortowego pojazdu, mogącego pomieścić od pięciu do siedmiu osób.

W 1930 rozpoczyna się produkcja Renault Nervastella. Samochód ten zajmuje trzy pierwsze miejsca w Rajdzie Marokańskim.

W 1931 Renault rozpoczyna produkcję nowych miejskich autobusów, które stają się bardzo popularne. Wyprodukowano około 470 sztuk.

W 1932 w ofercie firmy Renault znajduje się dziewięć różnych modeli samochodów. Wprowadzony zostaje nowy pojazd Renault Monaquatre z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1300 cm3.

W 1934 wprowadzono do produkcji bardzo ciekawy model Renault Celtaquatre, pojazd stylistycznie podobny do amerykańskich pojazdów. Renault Celtaquatre miał 34 konny silnik o pojemności 1400 cm3.

W 1929 roku Renault w swym wielostronnym programie produkcyjnym miał duże samochody luksusowe. Model Reinastella (luksusowe wykonanie typu Reinahuit) należał do ostatnich, produkowanych w tym czasie. Miał on silnik ośmiocylindrowy z widlastym układem cylindrów o pojemności 7700 cm3. Ośmiocylindrowy silnik widlasty było nowością w tym okresie, rozpowszechnił się dopiero w późniejszym okresie. Tego roku wyprodukowano około 44 tysięcy samochodów marki Renault.

W 1935 wozy Renault zwyciężają w rajdzie Monte Carlo.

W 1934 wprowadzono do produkcji bardzo ciekawy model Renault Celtaquatre, pojazd stylistycznie podobny do amerykańskich pojazdów. Renault Celtaquatre miał 34 konny silnik o pojemności 1400 cm3.

W 1937 roku samochód Renault Juvaquatre okazuje się być gwiazdą paryskiego Salonu Samochodowego, z silnikiem o pojemności 1003 cm3 i o mocy 25 koni mechanicznych. Po raz pierwszy w dziejach firmy Renault pojazd miał samonośne nadwozie, lekkie, bezpieczne i aerodynamiczne, oraz przednie koła zawieszone niezależnie. Były to pomysły, które na tamte czasy wyprzedzały swoją epokę.

W 1938 Louis Renault przebywał w Berlinie i tam widział prototyp „Samochodu dla Ludności” (Kraft durch Freude-KdF) - zaprojektowanego przez Ferdynanda Porsche na zlecenie Adolfa Hitlera i to wywarło na nim wrażenie i zainspirowało. Kiedy Louis wrócił do kraju rozpoczął natychmiast prace nad planami francuskiego KdF.

Kiedy rozpoczęła się II Wojna światowa w 1939 roku cała cywilna produkcja została zatrzymana samochodów Juvaquatres i Primaquatres, w których zastosowano hydrauliczne hamulce. Wszystkie francuskie fabryki dostały się w ręce okupanta. Również zakłady Renault zatrudniające dotąd 45 tysięcy pracowników musiały produkować czołgi dla Niemców (Louis znacznie zmniejszył produkcję), w konsekwencji czego zostały po wojnie upaństwowione. Podczas wojny pracował nad francuskim KdF w wielkiej konspiracji przed Niemcami, a rezultatem jego pracy był prototyp Renault 4CV, który ujrzał światło dzienne 23 grudnia 1942 roku.

W latach 1942-43 alianckie bomby zniszczyły fabrykę Renault w 80 procentach wraz z maszynami i zmagazynowanymi surowcami. Zbombardowana przez aliantów fabryka w Billancourt zamyka swoje podwoje w 1944 roku.

Louis Renault był człowiekiem ponurym, bezwzględnym, wiele wymagającym od swoich pracowników i mało towarzyskim, zmarł 24 października 1944 roku. Śmierć zastała go w więzieniu, gdzie przebywał oskarżony o współpracę z okupantem niemieckim w czasie II wojny światowej. Jest wiele historii na temat jego śmierci: jedna z nich głosi że Louis zażył truciznę, inni mówią że zmarł z powodu choroby, ale tego się nikt już nie dowie.

  Od 16 stycznia 1945 roku zakłady należące do Louisa Renault zostały upaństwowione na mocy uchwały rządowej, podpisanej przez szefa rządu francuskiego, generała de Gaulle, Regie National des Usines Renault (Zarząd Upaństwowionych Zakładów Renault). Nowym dyrektorem firmy Renault został Pierre Lefaucheux. Tuż po wojnie mimo znacznych zniszczeń fabryki Renault, dokonanych przez bombardowania alianckie, wznowiono produkcję. W tym roku 21 tysięcy ludzi pracowało w Renault a efektem ich pracy było wyprodukowanie 12 tysięcy różnego rodzaju maszyn, narzędzi. Tylko połowa produkcji (6 tysięcy) to pojazdy mechaniczne.

Rok 1946 był ważny od tego czasu znów ruszyła produkcja osobowych samochodów. Firma Renault wyprodukowała 8500 samochodów, samochodów których większość to przedwojenne Javaquatres w dwóch wersjach: sedan (produkowany do 1949) i kombi (produkowany do 1959). Były wyposażone w hydrauliczne hamulce i hydrauliczne amortyzatory.

W 1947 na Salonie Samochodowym w Paryżu pokazano opracowany jeszcze w czasie wojny prototyp Renault 4CV - czterodrzwiową limuzynę z zamontowanym z tyłu silnikiem o pojemności 747 cm3 i trzybiegową przekładnią. Ze względu na niską cenę pojazd ten cieszył się ogromną popularnością (do 1961 r. wyprodukowano aż 1 105 000 egzemplarzy). Pierwszy Renault 4CV opuszcza linię montażową 12 sierpnia, był to samochód dla mas. Pierre Lefaucheux chciał nadać temu samochodowi jedną z pośród tych trzech nazw: Régine, Réginette albo Régiquatre, ale pracownicy z fabryki mieli nad nim przewagę i nazwali go 4CV. Pięciu robotników potrzebowało miesiąca na wykonanie Renault 4CV.

  W 1948 40 tysięcy ludzi zatrudnionych jest w Renault.

30 listopada 1950 był wprowadzony do produkcji Renault Frégate w Palais de Chaillot. Nie był to samochód duży, ale ciężki, za to był niezawodny, komfortowy, silnik nie miał zbyt dużo mocy. Inne nazwy proponowane dla niego to Goélette i Gallion.

W 1951 Renault 4CV wygrywa 24-godzinny wyścig LeMans w swojej klasie. W czerwcu Fernand Picard rozpoczyna prace konstruktorskie nad nowym samochodem i nazywa Dauphine. Renault opracowało pierwszy w świecie traktor napędzany silnikiem typu diesel.

W 1952 roku otwarto w Flins, 50 km od Paryża, nowy zakład produkcyjny o wydajności 100 tysięcy aut rocznie. 24 lipca prototyp Renault Dauphine jest już prawie gotowy.  

W 1954 wyprodukowano 1 milion pojazdów po 1945 roku i 2 miliony od czasu powstania firmy Renault w 1898. 11 lutego umiera Pierre Lefaucheux a nowym dyrektorem Renault zostaje jego bliski przyjaciel i doradca Pierre Dreyfus. W grudniu startuje produkcja 4-dzwiowego Renault Dauphine (1954-1967).

W 1955 powstaje Saviem (SA des Vehicules Industriels et Equipments Mecaniques), która zajmuje się konstruowaniem ciężkiego sprzętu (autobusy, ciężarówki, itp.)

W 1956 Renault zleca firmie Amédé Gordini zmodyfikowanie Renault Dauphine. W tym samym roku były dealer Jean Rédélé otwiera nową kompanię R.D.L w Dieppe gdzie powstaje pierwszy samochód Alpine A106. Był on skonstruowany w oparciu o Renault 4CV ale karoseria pochodziła od znanego projektanta Michelotti.

W 1957 Dauphine Gordini (sportowa odmiana Renault Dauphine) została zaprezentowana na paryskim Motor Show. W tym samym roku rozpoczęto wiele nowych prac nad planami Renault 8, Renault 4, Renault 16.

W 1959 102 tysiące Dauphine i 15 tysięcy 4CV zostało sprzedanych w USA, 41 tys. W Niemczech, 19 tys. we Włoszech. Pod koniec tego roku Reanult posiadało sześć wielkich fabryk na świecie. W produkcji znajdował się 2-dzwiowy samochód Floride (1959-1963) z nadwoziem typu coupé, kabriolet i ze zdejmowanym sztywnym dachem hardtop.

W 1960 Alpine A110 wystartowało w "Tour de France Berlinette" i wtedy po raz pierwszy ludzie mogli zobaczyć Renault Alpine. Od 1960 do 1965 firma Renault produkowała tanie w eksploatacji samochody o pojemności skokowej nie przekraczającej 1000 cm3 (wyjątkiem stanowił silnik Renault Caravelle 1100 cm3).

6 lipca 1961 z linii produkcyjnej zszedł ostatni Renault 4CV z numerem karoserii 1105543  po szesnastu latach wytwarzania 4CV, 3 sierpnia rozpoczyna się produkcja nowego modelu: Renault 4 - był pierwszym samochodem z Billancourt z przednim układem napędowym. Patrząc od przodu pojazdu widzimy najpierw skrzynię biegów, następnie przekładnię główną z półosiami potem dopiero znajduje się sprzęgło i silnik Był to pierwszy samochód na świecie z hermetycznie zamkniętym układem chłodzenia. Dzięki miękkiemu zawieszeniu i dużej pojemności bagażowej, był on chętnie kupowany przez rolników i drobnych przedsiębiorców. W sprzedaży dostępne były również inne wersje: pick-up, furgonetka, limuzyna i przeznaczone dla młodzieży cabrio. Do zakończenia produkcji w 1992 roku wyprodukowano 8126200 sztuk "quatrelle" (czwórek) i ich nowszej wersji - Renault 6 (produkowany między 1968 a 1975 r.).

W marcu 1962 roku na salonie genewskim zaprezentowany został samochód Caravelle - dla samochodów z nadwoziem typu coupé, kabriolet i hardtop - który otrzymał silnik o większej pojemności i mocy niż silnik Floride. Miał tarczowe hamulce na cztery koła, był produkowany do 1968 roku.

22 czerwca 1962 odbyła się prezentacja Renault 8. Oprócz silnika z Caravelle wykorzystano także hamulce - w którym po raz pierwszy w seryjnej produkcji zastosowano tarczowe przednie hamulce. Silnik umieszczony z tyłu pojazdu, który był bardzo nowoczesny. W żeliwnym kadłubie silnika umieszczono tak zwane mokre tuleje cylindrowe Model 8 wytwarzano 11 lat do 1973 roku.

W 1963 Saviem podpisuje porozumienie na co-produkcje silników do pojazdów specjalnych niemiecką fabrykę MAN.

W 1964 rozpoczęła się produkcja Renault 8 Gordini była to sportowa odmiana Renault 8 Major.

2 stycznia 1965 pierwszy Renault 16 jest już gotowy, jeszcze tylko dwa dni przed oficjalną prezentacją. W marcu nastąpił oficjalny debiut Renault 16 na salonie genewskim. Wprowadzenie samochodu klasy 1,5 litra było pewnym ryzykiem. Wiadomo było, że utrzymanie samochodu w tym czasie we Francji było drogie. Samochód ten był ekonomiczny w zużyciu paliwa, a czynności obsługowe sprowadzono właściwie tylko do wymiany oleju co 5000 km. Napędzany na koła przednie, podobnie jak w Renault 4. produkowany był do 1979 roku. Renault 16 był pierwszym modelem firny Renault, który otrzymał tytuł "Car of the year". Cały ciężki sprzęt produkowany przez Renault od tej pory nosi nazwę SAVIEM, nazwa Renault używana jest tylko dla vanów i pick-upów.

1966 Renault wybudował fabrykę montażową w Bułgarii gdzie zmontowano ok. 150 sztuk samochodu Renault 8. W tym samym roku wyprodukowano we wszystkich zakładach 738 tysięcy pojazdów tysięcy, z których 333 tysiące sprzedano za granicą.

W 1968 wprowadzono do produkcji Renault 6, był większy od Renault 4 ale mniejszy od Renault 16. Renault 6 miał silnik o pojemności skokowej 850 cm3 i był modyfikacją silnika pochodzącego z Renault Dauphine-Gordini o mocy 38 KM i 5000 obrotów na minutę.

W 1969 wyprodukowano jeden milion samochodów z czego 500 tysięcy wyeksportowano. Na paryskim Motor Show zaprezentowano Renault 12. Ideą tego projektu było stworzenie ekonomicznego, przestronnego o dużym bagażniku pojazdu, który mógł by być wytwarzany na całym świecie (w Rumuni Renault 12 nazwany był Dacia, a w Brazylii Corcel).

Od 1970 roku firma Renault rozpoczyna produkcję modelu Renault 12. Był bez wątpienia najciekawszą spośród 5 innych podstawowych modeli firmy Renault produkowanych w tym czasie. Silnik będący rozwiązaniem konstrukcyjnym Renault 8 i 10 umieszczony został z przodu pojazdu przed skrzynią biegów był to pierwszy samochód Renault gdzie zastosowano takie rozwiązanie. W tym typie auta firma Renault zastosowała nadwozia typu kombi-limuzyna z piątymi drzwiami. W ciągu 10 lat czyli do zakończenia produkcji (1980) z bram fabryki wyjechało około 3,5 mln sztuk Renault. 19 lipca zakończono wytwarzać Renault 8 Gordini.

W 1971 roku Renault wprowadziło do sprzedaży model Rodeo 4. Było to auto dla młodych ludzi, niezamożnych mieszkańców małych miejscowości, rolników i ludzi spędzających wiele czasu na łonie natury. Auto było proste w prowadzeniu, nie wymagało zbyt troskliwej obsługi, oferowało znośne warunki podróży. Silnik o pojemności 845 cm3 i mocy 27 KM, spory prześwit pozwalał pokonywać przeszkody terenowe mimo braku napędu 4x4.   

W październiku 1971 rozpoczęto produkować Renault 15 i Renault 17 (1971-1979). Po raz pierwszy wprowadzono do produkcji Renault Alpinie 310.

28 stycznia 1972 roku pokazano kolejny model nowej gamy Renault 5. U progu kryzysu naftowego oszczędna "piątka" okazała się strzałem w dziesiątkę. W jej trzydrzwiowym nadwoziu wygodnie mieściło się 4 pasażerów, a po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wzrastała z 215 do 900 dm3. Renault 5 zapewniał wygodę i miał bardzo uniwersalne nadwozie.

Na początku 1973 roku wprowadzono podobny pojazd do Rodeo 4, z tym że za punkt wyjścia przyjęto model Renault 6. Rodeo 6 miał mocniejszy silnik (1108 cm3, 48 KM) i zmodyfikowaną przednią partię nadwozia.

W 1974 zaprezentowano pierwszy francuski silnik V6, który miał być montowany w Renault 30. Renault 17 TS został przemianowany na Renault 17 Gordini.

W lutym 1975 roku rozpoczęto produkcję Renault 30 z zamiarem zastosowania w tym modelu dużego silnika o dużej pojemności i wysokiej mocy. Zastosowano silnik widlasty sześciocylindrowy o pojemności 2,7 litra i mocy 103,4 kW. Berliet firma zajmująca się produkcję ciężarówek łączy się z SAVIEM.   

18 listopada 1975 Pierre Dreyfus już 68 letni dyrektor Renault planuje odejść na emeryturę ale ma problemy ze znalezieniem następcy. Jednak po wielu spotkaniach podejmuje decyzję i jego stanowisko przejmuje Bernard Vernier Palliez nowy dyrektor Renault. Rozpoczyna się produkcja Renault 20, mniejszej wersji Renault 30. Samochód Renault 20 miał to samo nadwoziem co Renault 30 lecz mniejszy, 4-cylindrowym silnik o pojemności 1,6 litra. Silnik nie był nową konstrukcję, była to zmodernizowana konstrukcja oparta na bazie silnika z Renault 16.

W marcu 1976 oficjalna prezentacja Renault 18 (jego konstrukcja została opracowana w ciągu 18 miesięcy).W tym roku rusza produkcja Renault 5 Alpine.

25 maja został oficjalnie zademonstrowany samochód Renault 14. Silnik jego pochodził z Peugeot (była to koprodukcja z Peugeot). Kierownictwo Renault doszło do wniosku, że odpowiedni silnik wytwarza współpracująca firma. Został wycofany z produkcji w pierwszej połowie 1983 roku, wyprodukowano 994887 sztuk. Renault 14 miał oryginalną sylwetkę nadwozia z łukową krawędzią dolną pomiędzy osiami kół.

1977. Wyprodukowano 5 milionów Renault 4.

W 1978 roku wszedł do produkcji o eleganckiej sylwetce Renault 18. Do budowy jego podwozia wykorzystano płytę podłogową z Renault 12, można przypuszczać, że mamy do czynienia z pojazdem mało nowoczesnym, jednak tak nie jest. Powstaje Renault Vehiclues Industriels (pojazdy przemysłowe) i przejmuje całą SAVIEM wraz z Berliet.

W 1979 Renault podpisuje umowę z amerykańską firmą Mack Trucks.

W1980 roku na salonie w Genewie zaprezentowano model Renault Fuego - następca Renault 15 i 17. Sportowy Renault osiągnął natychmiastowy sukces, przerósł wszelkie oczekiwania i zdecydowanie był najlepiej sprzedającym się coupe. wiele jego elementów nadwozia zostało wykorzystane z Renault 18. Jest doskonale aerodynamiczny, mocno przechyla się na zakrętach, co wynika z zastosowania miękkiego zawieszenia, wsiadanie i wysiadanie jest wygodne, dotyczy to nawet tylnych siedzeń. Należy do samochodów nazwanych coupe-kombi. Po Renault Fuego nowa sensacja Renault 5 Turbo z silnikiem 1397cm3 Alpine i mocy 250 KM. Nazwa Berliet przestaje istnieć i od tej pory ciężarówki nazywają się Renault.

W 1981 rozpoczęto oficjalnie produkcję modelu Renault 9 powstał on jako wynik wieloletnich doświadczeń firmy z prac nad zmniejszeniem zużycia paliwa, funkcjonalnością wnętrza i wygody jazdy. Auto otrzymuje tytuł "Car of the Year". Następcą Bernarda Vernier Palliez zostaje Bernard Hanon nowy prezydent Renault.

Na przełomie lat 1981/82 wprowadzono następcę samochodu Rodeo 4 reprezentującego podobną koncepcję Renault Rodeo 5. Od tego roku wytwarzana zostaje amerykańska wersja Renault 9.

Na początku 1983 zaprezentowano nowy model średniej wielkości Renault 11 oraz wersję coupé Renault 9. Jest to rok, w którym Renault 5, 9, 11 i 18 są najlepiej sprzedającymi się samochodami we Francji. Ciągnik Renault V.I G260 ogłoszony jest „Truck of the year”. Renault przejmuje kontrolę nad Mack Trucks. Autokar Renault FR 1 wchodzi do produkcji.

  W kwietniu 1984 do produkcji wchodzi Renault 25 (wytwarzany do 1990 roku) - był zastępcą Renault 20 i 30. W grudniu wchodzi do sprzedaży Renault Espace - pierwszy w Europie samochód jedno bryłowy. Renault produkuje 12 modeli aut w 160 różnych wersjach.

  Od 1985 rozpoczęto produkcję zmodernizowanego Renault 5 z nadwoziem pięciodrzwiowym i w wersji towarowej Renault 5 nazwanej Express. "Mały przyjaciel"- tak nazwał w testach w sierpniu 85 ten samochód niemiecki ADAC. Wprowadzenie Renault "piątki" na rynek, pozwoliło na wzmocnienie finansowej kondycji firmy. Rozpoczyna się produkcja ciężarówki Renault Midliner. Alpine 310 zostało zastąpione przez Renault Alpine V6 GT.

  W 1986 startuje produkcja Renault 21 następcy Reanult 18. Jest sprzedawany w 25 krajach świata (w USA nazwany jest Medalion).

  7 grudzień 1987 nowym prezydentem Renault zostaje Raymond Lévy.

W 1988 rozpoczyna się sprzedaż Renault 25 w USA pod nazwą Premiere.

Oficjalna prezentacja "hitu lat osiemdziesiątych" Renault 19, która odbyła się we wrześniu 1989, zbiegła się z początkiem restrukturyzacji przedsiębiorstwa, wprowadzeniem nowych technologii, wymagań jakościowych i powrotem Renault do Formuły 1. Renault i DAF łączą siły powiększając ofertę o pojazdów o masie od 2,5 ton do 4,2.

  1990 roku Renault 19 stał się samochodem nr 1 w niemieckiej klasyfikacji samochodów importowanych. W tym samym czasie ruszyła produkcja nowej wersji Espace (od 1984 roku z fabryki wyjechało 200 tysięcy tych aut).

  W 1991 Renault Clio otrzymuje tytuł "Car of the Year", Renault Ligne AE "Truck of the Year", autokar Renault FR1 "Bus of the Year" a Raymond Lévy "President of the Year". Rozpoczęła się produkcja ostatniego z rodu Alpine - Renault Alpine 610 Turbo. W 1995 zakończono produkcję tego modelu i mało kto zauważył, że wraz z nim z rynku zniknęła znakomita marka Alpine, która jeszcze dwadzieścia lat temu stanowiła o obliczu samochodowych rajdów.

W 1992 kolejna zmiana dyrektora Renault na Louisa Schweizera, który ogłosił 1991 rok najlepszym rokiem firmy Renault. 31 marca zostaje zamknięta stara fabryka w Billancourt. 5 października rozpoczynają się przygotowania do produkcji Renault Twingo. Startuje produkcja Renault Safrane następcy Renault 25.

  W 1993 prezentacja auta konceptualnego Renault Raccon na genewskim Motor Show. Renault Twingo dostępny jest już w salonach sprzedaży.

  W roku 1994 Renault wprowadza na rynek bardzo udany model Renault Laguna - następcę Renault 21. Wraz z nim przestano używać cyfr i liczb do oznaczania modeli.

  W 1995 rozpoczęła się produkcja Renault Mégane - następcy Renault 19.

  W 1996 rozpoczęła się produkcja Renault Scenic. Rozpoczyna się produkcja ciężarówki Renault Premium.

  W 1997 rozpoczęła się produkcja Renault Kangoo i nowego busa Renault Master.

W roku 1997 Mégane Scénic uzyskał tytuły "Car of the year" na świecie i w Polsce. Od września tego roku wszystkie modele Renault posiadają w standardzie przynajmniej jedną poduszkę powietrzną.

W 1998 firma Renault obchodzi stulecie swojego istnienia. Rozpoczęła się produkcja nowego Renault Clio 2. Na genewskim Motor Show zaprezentowano pierwszy w Europie benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem. Renault Master zdobywa tytuł "Truck of the year".

  Renault w 1999 roku nadal był pierwszą w Europie marką samochodów osobowych i dostawczych. We wrześniu pojawia się w sprzedaży nowy Renault Scénic (po Liftingu). Jean Louis Schlesser wygrał Rajd Paryż-Dakar na Renault Mégane buggy. Firma Renault otwiera nową fabrykę w Brazylii i powraca do produkcji samochodów w Meksyku. Odbyła się oficjalna prezentacja Renault Scénic 4x4.

  W 2000 roku Renault rozpoczęło przygotowania do swego powrotu do mistrzostw świata w Formule 1 w sezonie 2002.

W 2001 roku koncern Renault wprowadza do sprzedaży nowe samochody - są nimi Laguna 2 oraz Thalia (Clio w wersji sedan) Nowy Renault Trafic otrzymuje tytuł "Van of the year".

  2002. Firma Renault zapowiada nowy debiut na 2003 rok - Renault Scénic 2. W Listopadzie wchodzi do Sprzedaży Mégane 2.

  2003. W Styczniu wchodzi do Sprzedaży Espace 4.

Koncern Renault zatrudnia dziś około 141 000 pracowników, obecnie produkuje ok. 830 tys. samochodów we Francji plus filie w: Hiszpanii (360 tys.), Belgii (160), Turcji (80), Słowenii (70), Argentynie (60) i Portugalii (30). Wytwórnie samochodów ciężarowych znajdują się nadto w USA, Wielkiej Brytanii i Czechach. Sprzedając ponad 1 milion 800 tysięcy pojazdów w ponad 100 krajach świata. W samej Europie znalazło nabywców 1 milion 500 tysięcy aut, co stanowi 10,1% udziału w rynku nowych samochodów. W 1994 roku akcje Renault trafiły na giełdę i obecnie tylko 46% jest w posiadaniu państwa.

Firma Renault wyspecjalizowała się nie tylko w produkcji samochodów osobowych, sportowych i użytkowych, ale także jest dużym producentem ciągników rolniczych, wagonów kolejowych i innego sprzętu, w tym obrabiarek specjalnych i urządzeń potrzebnych do seryjnej produkcji samochodów. Urządzenia do produkcji samochodów z firmy Renault pracowały między innymi w radzieckich zakładach Moskwicza. Według licencji Renault wytwarzany był w Rumuni słynny w Polsce samochód Dacia, a w Stanach Zjednoczonych pracowała duża fabryka wytwarzająca wozy Renault 9.

Samochody marki Renault zdobyły sobie powodzenie niezawodnością i dużą liczbą produkowanych egzemplarzy. Zwłaszcza małe samochody, w produkcji których Louis Renault wyspecjalizował się, były chętnie kupowane. Do dzisiaj w programie produkcyjnym znajdują się małe wozy takie jak Renault Clio i Twingo

 

Informacje zaczerpniete ze strony: wikipedia.pl