Auto Świat 13.05.98r nr 20

 

W nadwoziu zmodyfikowano przód, zastępując szklane reflektory nowymi, wykonanymi z poliwęglanów, o całkowicie gładkiej powierzchni. Zderzakowi nadano nowy kształt, mocno akcentując dużą kratkę wlotu powietrza i okrągłe światła przeciwmgielne. Zmodyfikowano także tylne światła. Wszystkie wersje posiadają teraz koła 15-calowe i zderzaki w kolorze nadwozia. W wersji kombi zmieniono także kolor kloszy tylnych lamp na jednolity czerwony.Wewnątrz retuszowi poddano deskę rozdzielczą. Nowa jest czteroramienna kierownica. Pod poduszką powietrzną dla pasażera wygospodarowano wreszcie zamykany schowek, usuwając niedogodność z poprzedniego modelu. Powiększono także schowki w bocznych drzwiach i zmieniono kształt przycisków elektrycznego sterowania szyb. Dla niektórych wersji standardem, a dla innych opcją jest przednia szyba z efektem odblaśkowym. Zniknął też problem ze zdalnym otwieraniem zamków. Do tej pory układ ten pracujący na podczerwień wymagał bardzo precyzyjnego ustawienia kluczyka. Teraz współpraca odbywa się przy wykorzystaniu fal radiowych, co zwiększyło zasięg i nie wymaga już ustawiania nadajnika pod właściwym kątem. Nowa Laguna otrzymała pakiet bezpieczeństwa podobny do wprowadzonych niedawno do Mógane i Clio II. Składa się on z poduszek powietrznych o kontrolowanym ciśnieniu (wyposażonych w zawory bezpieczeństwa), ograniczników napięcia pasów nowej generacji, napinaczy pirotechnicz nych oraz nowych bezpiecznych zagłówków z regulacją ustawienia. Wygięte prowadnice pozwalają utrzymać stale zagłówki blisko głowy. Ponadto Laguna wyposażona jest — zależnie od wersji seryjnie bądź w opcji - w boczne poduszki powietrzne, które chronią głowę i klatkę piersiową, oraz trzypunktowe pasy na wszystkich pięciu miejscach. Nową propozycją jest system nawigacyjny Carminat. Oferta silnikowa zostaje poszerzona o nowy szesnastoza worowy silnik (z rodziny K) 1.6 o mocy 110 KM, który zastąpi jednostkę 1.8. W ciągu roku zostanie wprowadzony do sprzedaży zamiast silnika 2.0 (115 KM) silnik z rodziny F 1.8 16V (120 KM).Bez zmian pozostają w ofercie jednostki 2.0 16V i 3.0 24V. Uzupełnieniem są silniki wysokoprężne 1.9 dTi oraz 2.2 dT, w których wprowadzono drobne korekty układów doładowania.Nowością w Lagunie jest automatyczna skrzynia biegów Proactiye, która zastępuje do tychczas montowaną skrzynię AD. Wersje Laguny z tą skrzynią wyposażone są w poprzedni 8-zaworowy silnik 2.0 (115 KM) ze względu na jego charakterystykę. Okazało się, że duża elastyczność tej jednostki napędowej na niższych obrotach najlepiej pasuje do nowej skrzyni biegów.Innowacją w skrzyni Proactiye jest 9 różnych trybów pracy będących alternatywą dla znanych z innych rozwiązań trybów sport, komfort itd. Tryb pracy wybierany jest automatycznie przez komputer w zależności od stylu jazdy, warunków trakcyjnych i obciążenia pojazdu. Niezależnie skrzynia Proactiye posiada możliwość załączania trybu pracy w warunkach małej przyczepności. Dodatkową zaletą jest zmniejszone w porównaniu do tradycyjnej skrzyni biegów o 10 proc. zużycie paliwa. Nowe są też czujniki prędkości obrotowej kół, mniejsze, lżejsze i precyzyjniejsze.Obowiązywać będzie też nowe nazewnictwo poziomów wyposażenia. Dotychczasowy poziom RN zostaje zastąpiony przez RTE, RT przez RXE itd. W wyposażeniu seryjnym podstawowej wersji znajdują się już m.in. ABS i dwie poduszki powietrzne.