Auto Swiat 07.07.99 nr 28

 

Laguna to typowe francuskie auto średniej klasy: eleganckie, obszerne i komfortowe

Początek lat 90. był dla firmy Renault okresem wielkiego przyspieszenia. W dekadę tę firma wchodziła z dość wiekową paletą modelową. Przyszedł więc czas na zmiany, co postanowiono podkreślić, zrywając z dotychczasową praktyką oznaczania modeli numerami. Najpierw więc pojawiło się Clio, potem Twingo i limuzyna Safrane, a na przełomie lat 1993-94 przyszedł czas na Lagunę.
Trzeba przyznać, że nazwę dobrano wyjątkowo trafnie. Laguna - świadomie czy nie - natychmiast przywodzi na myśl ciepłe morze, orzeźwiający wiatr i słońce. Wiąże się to z ponadprzeciętnym komfortem życia, co dla auta klasy średniej jest skojarzeniem jak najbardziej właściwym. W tej właśnie klasie firma oferowała wcześniej model 21, który szczególnych sukcesów nie odniósł. Tym staranniej zabrano się więc za projektowanie Laguny.
Francuska uroda
Jeśli
chodzi o urodę samochodu, rezultat prac nie podlega dyskusji: Laguna jest naprawdę ładna. W latach 90, stała się jednym z efektowniejszych aut w swej klasie, a to dzięki umiejętnemu połączeniu obowiązkowej dla takich pojazdów elegancji z dynamiką i sporą dawką finezji. Zresztą i dziś nie wygląda źle, wykazując się dużą odpornością na starzenie.
To samo można powiedzieć o wnętrzu samochodu. Deska rozdzielcza Laguny jest równie praktyczna i czytelna jak kokpity aut niemieckich czy japońskich, jednocześnie przewyższa je estetyką będącą rezultatem polotu projektantów i zastosowania materiałów dobrej jakości. Jednak kabina pasażerska robi dobre wrażenie nie tylko ze względów estetycznych. Jest naprawdę obszerna i wygodna. Duża szerokość wnętrza zapewnia z przodu odczucia jak poczas jazdy autem klasy wyższej, z tyłu zaś pozwala swobodnie przewozić trzy osoby. Gdy jadą dwie, mogą korzystać z wygodnego podłokietnika. Fotel kierowcy, o regulowanej wysokości i pochyleniu siedziska, daje się łatwo dostosować do indywidualnych upodobań. Niektórym nie odpowiada dość miękka tapicerka, ale to kwestia gustu. Dobrą opinię o walorach przewozowych potwierdza obszerny bagażnik.

Bez niespodzianek
Podstawowy w pierwszej gamie Laguny silnik o mocy 90 KM (w ofercie była też jednostka 95 KM o poj. 1794 ccm i zbliżonych walorach trakcyjnych) nie zapowiada rewelacyjnych osiągów i tak jest w istocie. Jednak w żadnym wypadku nie można o samochodzie powiedzieć, że jest ociężały. To po prostu rodzinny pojazd pozwalający na sprawne i bezpieczne poruszanie się po drogach, nie spalający przy tym zbyt wiele, jak na swoje wymiary. Auto prowadzi się pewnie i bezpiecznie także dlatego, że zawieszenie skonstruowano z myślą o wykorzystaniu możliwości silników znacznie mocniejszych niż 90-konny. Laguna dobrze utrzymuje kierunek jazdy nawet na złych nawierzchniach, pewnie wchodzi w zakręty nawet przy sporym obciążeniu. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a hamulce wystarczająco skuteczne. Na poczucie bezpieczeństwa korzystnie wpływa także świadomość, że auto wyposażone jest we wzmocnienia boczne w drzwiach i napinacze pasów bezpieczeństwa (z przodu), montowano także poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (w opcji). Również za dopłatą w Lagunie dostępny był system antypoślizgowy ABS.
W środku stawki
Pod względem usterkowości Laguna należy do aut przeciętnych. Nie jest całkowicie bezawaryjna, ale też rzadko drażni swych posiadaczy ponad miarę.
Większych kłopotów nie sprawia silnik, jeśli tylko jest regularnie serwisowany. Wymianę paska rozrządu producent zaleca co 120 tys. km, ale fachowcy z ASO Renault twierdzą, że w polskich warunkach eksploatacyjnych znacznie rozsądniej jest robić to co 90 tys. km, w przeciwnym wypadku można mieć wiele kłopotów. Jednocześnie powinno się także wymienić pasek napędu osprzętu silnika. Jeśli ktoś ceni sobie niekłopotliwą eksploatację, powinien również przy tej okazji zastąpić nowymi wszelkie uszczelniacze wału i wałka rozrządu. Gwarantuje to uniknięcie wycieków oleju i związanych z tym kłopotów. Poza tym silnikom zdarzają się awarie zaworu biegu jałowego (gaśnięcie na wolnych obrotach).
W starszych egzemplarzach auta dolegliwa bywa głośna praca skrzyni biegów będąca na ogół efektem zużycia łożysk. Zdarzało się pękanie obudów przekładni.

Stuki w zawieszeniu przednim spowodowane są z reguły przez zużycie wieszaków stabilizatora, natomiast w tylnym - przez wybicie poduszek tylnej belki. Rzadziej zużywają się wahacze. Stuki i chroboty dobiegające z przodu (ale nie z dołu) auta mogą świadczyć o wypracowaniu górnego mocowania kolumn McPhersona. Kupując używane auto, trzeba też ocenić stan amortyzatorów.
Tarcze hamulcowe Laguny są dość wrażliwe na przegrzanie. Kłopotów potrafi przysporzyć korodujące złącze przewodu elektromagnesu rozrusznika. Koroduje także wydech, warto sprawdzić to przed zakupem, gdyż tłumiki i złącza są dość drogie.