Auto Swiat nr 31
Komfort w fazie 2
Ambicje projektantów Zostają wysławione na ciężka próbę, szczególnie wówczas gdy chcą udoskonalić model naprawdę udany. Tak było w przypadku Laguny, Na szczęście wszystko skończyło sie pomyślnie. Lagunę, w pierwszej wersji z slinikiem 2.0 testowaliśmy na dystansie 50 tys. km. Jest to wystarczająco dużo by poznać walory samochodu. A tych nie było mało. W czym wiec „Faza 2” jest lepsza od pierwszej? Zmiany stylistyczne z przodu i tyłu dotyczą kształtu świateł i zderzaków Najwyraźniej widać to na tylnych światłach majacych.. efekt kryształu. W przestronnym i wygodnym wnętrzu w pierwszej chwili zmian nie widać, Dopiero z czasem dostrzega się dyskretnie odświeżoną deskę rozdzielcza, nowy design cztero ramiennej kierownicy, zmieniony kształt kieszeni bocznych w drzwiach. Za to schowek pod poduszką powietrzna dla pasażera to jest to, czego poprzedniej wersji brakowało Łatwiej się też teraz uruchamia centralny zamek; odbywa sie to za pomocy fal radiowych, a nie jak było dotychczas — w podczernieni, co wymagało snajperskich umiejętności w celowaniu kluczykiem. Dużo zmian poczyniono w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego czyli tego czego często nabywca nie widzi, a więc i nie zawsze docenia. Nowe Lagunę wyposażono w system SRP(System Renault Protection) składający się z. poduszek o kontrolowanym ciśnieniu (60 I dla kierowcy i 100 I dla pasażera), nowej generacji ograniczników napięcia i bezpiecznych .zagłówków. Nowe zagłówki dzięki krzywiznom prowadnic znajdują, się zawsze w pobliżu głowy, a po dostosowaniu do wzrostu kierowcy Ich środek znajduje się powyżej środka ciężkości gotowy. co jest istotne przy zderzeniach głowa uderza wówczas o zagłówek, a nie przechyla się ponad nim. Z tylu Laguna otrzymała 3-punktowe pasy na wszystkich siedzeniach, a w zależności od wersji tylna kanapa posiada trzy zagłówki, w tym środkowy składany nie ograniczający widoczności kierowcy Seryjnie lub w opcji dostępne sa. dwufunkcyjne poduszki boczne, umieszczone z boku fotela, których zadaniem jest jednoczesna ochrona głowy i klatki piersiowej kierowcy i pasażera. Nowy silnik 1.8 o mocy 120 KM zastępuje jednostkę. 2.0 o mocy 115 KM. Jest wiec silniejszy o 5 KM, oszczędniejszy - zużywa o 0,9 l/100 km mniej paliwa - i czystszy. Już teraz spełnia normy Euro 2000, które wejdę w życie od stycznia przyszłego roku. W układzie zawieszenia nie zaszły poważniejsze zmiany. Jedynie koła 15-calowe mają przyczynic sie do optymalnego zachowania auta na drodze. Nowością jest zastosowanie w układzie hamulcowym kolejnej generacji „aktywnych" czujników prędkości. Wraz ze zmianami i nowym silnikiem zmieniono oznaczenia poziomów wyposażenia. Są one bogatsze od poprzednich, oznaczonych tymi samymi symbolami. Testowana Laguna w wersji RXE posiadała w seryjnym wyposażeniu min. ABS, dwie poduszki powietrzne, sterowane elektrycznie lusterka w kolorze karoserii szyby przednie, fotel kierowcy z regulacja, wysokości części lędźwiowej. Przesiadając się ze starszej wersji Laguny do nowszej nie przeskakuje się o klasę wyżej, nie zmienia sie epokr Jest to ten sam samochód, przestronny, wygodny, bezpieczny, o dobrych właściwościach jezdnych, a jednocześnie; nieco lepszy, przestronniejszy bezpieczniejszy, z nowym silnikiem i chyba oto chodzilo producentowi. Mamy to za ok 64tys. zł. A dodatkowo kosztują: lakier metalizowany {1320), boczne poduszki powietrzne (1760), klimatyzacja z ogrzewaną przednia szybą (5600). radioodtwarzacz (11680), siedzenia przednie ogrzewane (660) i alufelgi (2020).