Auto Swiat nr 31

 

Komfort w fazie 2

Ambicje projektantów Zostają wysławione na ciężka próbę, szczególnie wówczas gdy chcą udo­skonalić model naprawdę udany. Tak było w przypadku Laguny, Na szczęście wszystko skończyło sie pomyślnie. Lagunę, w pierwszej wersji z slinikiem 2.0 testowaliśmy na dystansie 50 tys. km. Jest to wystarczająco dużo by poznać walory samochodu. A tych nie było mało. W czym wiec „Faza 2 jest lepsza od pierwszej? Zmiany stylistyczne z przodu i tyłu dotyczą kształtu świateł i zderzaków Najwyraźniej widać to na tylnych świa­tłach majacych.. efekt  kryształu. W przestronnym i wygodnym wnę­trzu w pierwszej chwili zmian nie wi­dać, Dopiero z czasem dostrzega się dyskretnie odświeżoną deskę rozdziel­cza, nowy design cztero ramiennej kie­rownicy, zmieniony kształt kieszeni bocznych w drzwiach. Za to schowek pod poduszką powietrzna dla pasaże­ra to jest to, czego poprzedniej wersji brakowało Łatwiej się też teraz uruchamia centralny zamek; odbywa sie to za pomo­cy fal radiowych, a nie jak było dotychczas — w podczernieni, co wymagało snajperskich umiejętności w celowa­niu kluczykiem. Dużo zmian poczyniono w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego czyli tego czego często nabywca nie widzi, a więc i nie zawsze docenia. Nowe Lagunę wyposażono w system SRP(System Renault Protection) składający się z. poduszek o kontrolowanym ci­śnieniu (60 I dla kierowcy i 100 I dla pasażera), nowej generacji ograniczni­ków napięcia i bezpiecznych .zagłów­ków. Nowe zagłówki dzięki krzywiznom prowadnic znajdują, się zawsze w pobli­żu głowy, a po dostosowaniu do wzro­stu kierowcy Ich środek znajduje się powyżej środka ciężkości gotowy. co jest istotne przy zderzeniach  głowa ude­rza wówczas o zagłówek, a nie prze­chyla się ponad nim. Z tylu Laguna otrzymała 3-punktowe pasy   na   wszystkich   siedzeniach, a w zależności od wersji tylna kanapa posiada trzy zagłówki, w tym środkowy składany nie ograniczający widoczno­ści kierowcy Seryjnie lub w opcji do­stępne sa. dwufunkcyjne poduszki boczne, umieszczone z boku fotela, których zadaniem jest jednoczesna ochrona głowy i klatki piersiowej kie­rowcy i pasażera. Nowy silnik 1.8 o mocy 120 KM za­stępuje jednostkę. 2.0 o mocy 115 KM. Jest wiec silniejszy o 5 KM, oszczędniejszy - zużywa o 0,9 l/100 km mniej paliwa - i czystszy. Już teraz spełnia normy Euro 2000, które wejdę w życie od stycznia przyszłego roku. W układzie zawieszenia nie zaszły poważniejsze zmiany. Jedynie koła 15-calowe mają przyczynic sie do optymal­nego zachowania auta na drodze. No­wością jest zastosowanie w układzie hamulcowym kolejnej generacji „ak­tywnych" czujników prędkości. Wraz ze zmianami i nowym silnikiem zmieniono oznaczenia poziomów wyposażenia. Są one bogatsze od po­przednich, oznaczonych tymi samymi symbolami. Testowana Laguna w wer­sji RXE posiadała w seryjnym wyposa­żeniu min. ABS, dwie poduszki powietrzne, sterowane elektrycznie lu­sterka w kolorze karoserii szyby przednie, fotel kierowcy z regulacja, wysokości  części lędźwiowej. Przesiadając się ze starszej wersji Laguny do nowszej nie przeskakuje się o  klasę wyżej, nie zmienia sie epokr Jest to ten sam samochód, przestron­ny, wygodny, bezpieczny, o dobrych właściwościach jezdnych, a jednocze­śnie; nieco  lepszy,  przestronniejszy bezpieczniejszy, z nowym silnikiem i chyba oto chodzilo producentowi. Mamy to za ok 64tys. zł. A dodatko­wo kosztują: lakier metalizowany {1320), boczne poduszki powietrzne (1760), klimatyzacja z ogrzewaną przednia szybą (5600). radioodtwarzacz (11680), siedzenia przednie ogrzewane (660) i alufelgi (2020).